Udvikling af lokalbanerne i hovedstadsområdet
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4632Abstract
20. december 2000 blev det ved lov nr. 1317 besluttet, at staten skulle overdra- ge sine ejerandele i privatbanerne i amterne. Med baggrund i aftaler mellem mi- nisteriet, Amtsrådsforeningen og HUR, blev overdragelsen gennemført med virk- ning fra 1. januar 2001.
For HUR’s vedkommende betød det, at man overtog det politiske, administrative og økonomiske ansvar for 5 privatbaner samt 1 statsbanestrækning. Konkret drejer det sig om følgende strækninger :
-
Frederiksværkbanen (Hillerød-Frederiksværk-Hundested)
-
Gribskovbanen (Hillerød–Tisvildeleje/Gilleleje)
-
Hornbækbanen (Helsingør-Hornbæk-Gilleleje)
-
Østbanen (Køge–Rødvig/Fakse Ladeplads)
-
Nærumbanen (Nærum-Jægersborg)
- Lille Nord (Hillerød-Helsingør)
I nøgletal drejer det sig om i alt knap 190 km. enkeltsporet strækning med om- kring 85 stationer og standsningssteder. De 6 strækninger havde i 2002 i alt om- kring 7,5 mio. passagerer.