Udvikling af lokalbanerne i hovedstadsområdet

Authors

  • Claus Klitholm Lokalbanen A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4632

Abstract

20. december 2000 blev det ved lov nr. 1317 besluttet, at staten skulle overdra- ge sine ejerandele i privatbanerne i amterne. Med baggrund i aftaler mellem mi- nisteriet, Amtsrådsforeningen og HUR, blev overdragelsen gennemført med virk- ning fra 1. januar 2001.

For HUR’s vedkommende betød det, at man overtog det politiske, administrative og økonomiske ansvar for 5 privatbaner samt 1 statsbanestrækning. Konkret drejer det sig om følgende strækninger :

  • Frederiksværkbanen (Hillerød-Frederiksværk-Hundested)

  • Gribskovbanen (Hillerød–Tisvildeleje/Gilleleje)

  • Hornbækbanen (Helsingør-Hornbæk-Gilleleje)

  • Østbanen (Køge–Rødvig/Fakse Ladeplads)

  • Nærumbanen (Nærum-Jægersborg)

  • Lille Nord (Hillerød-Helsingør)

I nøgletal drejer det sig om i alt knap 190 km. enkeltsporet strækning med om- kring 85 stationer og standsningssteder. De 6 strækninger havde i 2002 i alt om- kring 7,5 mio. passagerer.

Downloads

Published

31-12-2003

How to Cite

Klitholm, C. (2003). Udvikling af lokalbanerne i hovedstadsområdet. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 10(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4632