En fortsat passagervækst – er det muligt og hvad skal der til?

Authors

  • Jesper Mølgaard Trafikplanlægning & Miljø, DSB

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4635

Abstract

DSB har fra åbningen af den faste forbindelse over Storebælt og frem til i dag oplevet en markant vækst i antallet af passagerer i regional- og fjerntrafikken. En vækst som har oversteget væksten i biltrafikken i samme periode. En vækst som samtidig viser at det nytter at investere.

I sammen periode har DSB udarbejdet planen Gode Tog til Alle (GTA) som DSBs strategiske plan for de kommende års trafikale ændringer, og som grundlaget for en fortsat vækst i antallet af passagerer. GTA implementeres løbende frem til 2006, hvor DSBs investeringer i nyt materiel er gennemført.

Der findes i dag ikke noget samlet bud på udviklingen af jernbanen efter 2006. DSB har på denne baggrund gjort sig en række overvejelser, som er samlet i nærværende paper under overskriften : En fortsat passagervækst – er det muligt og hvad skal der til?

Investeringer i jernbanen hvad enten der er tale om materiel eller infrastruktur er investeringer med en meget lang planlægningshorisont samt investeringer med en meget lang levetid. Det er således nødvendigt, at igangsætte planlægningsarbejdet hurtigst muligt samt at vælge løsninger med en stor og bred opbakning.

DSB har med dette udspil ønsket at bidrage til udpegning af pejlemærker for den fremtidige udvikling. Pejlemærker som er nødvendige i forhold til de mere kortsigtede planer. Samtidig viser planen hvilke produktforbedringer det er muligt at gennemfører indenfor en realistisk ramme.

Målet med arbejdet har været at præsentere et bud på hvordan den danske jernbane kan opnå en betydeligt klarere position i danskernes bevidsthed, som et relevant og troværdigt alternativ til andre transportmidler. Mange andre bud kan tænkes.

Fokus for dette bud er især rettet mod at fjerne de barrierer som sjællandske pendlere oplever i forhold til at anvende toget på deres daglige pendlingsrejse. At fokusere på netop pendlernes behov er et naturligt udgangspunkt, dels fordi denne kundegruppe er jernbanens mest frekvente og positivt kritiske bruger, dels fordi netop pendlerne udgør det største fremtidige potentiale for jernbanen.

Endelig er der det væsentlige argument, at pendlernes klare krav om kortere rejsetider og højere frekvens også vurderes at være til gavn for alle jernbanens øvrige kundegrupper. Pendlernes behov er naturligt dimensionerende for kapaciteten fordi rejserne typisk ligger i myldretiderne, men øget skinnekapacitet vil samtidig muliggøre væsentlige produktforbedringer også udenfor myldretiderne, og dermed imødekomme ønsker og behov fra øvrige kundegrupper i DSB.

Det betyder med andre ord, at alle former for erhvervs-, pendlings- og fritidsrejsende vil opleve at de får stor gavn af det forbedrede togprodukt, også selvom især fritidsrejsende allerede oplever store forbedringer i forbindelse med implementeringen af Gode-Tog-til-Alle- planen.

Alle DSB’s målgrupper har som klare ønsker til jernbanen at den samlede rejsetid skal afkortes samt at der skal sikres større fleksibilitet i køreplanen hvad angår kundens valg af rejsetidspunkt. Det er derfor DSB’s opfattelse at den væsentligste indsats i forhold til at styrke toget bør tage udgangspunkt i netop disse ønsker.

De følgende afsnit præsenterer DSBs overvejelser og argumentation, et bud på produktforbedringer samt en oplistning af de nødvendige forbedringer af infrastrukturen. Disse forslag bygger dels på en samlet vurdering af hvilke tiltag der kan forventes at have den største effekt hos kunderne, og dels på en vurdering af hvad jernbanen realistisk set kan blive i stand til at tilbyde.

Downloads

Published

31-12-2003

How to Cite

Mølgaard, J. (2003). En fortsat passagervækst – er det muligt og hvad skal der til?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 10(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4635