Studie vedrørende implementering af det fælleseuropæiske togkontrolsystem ETCS på de danske baner
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4637Abstract
På Aalborg Trafikdage 2002 blev der gjort rede for Banestyrelsens arbejde med implementering af Europæiske radio og togkontrolsystemer (STRATO-projektet, se konferencerapport 2 side 375).
Siden da har Banestyrelsen og efter 1. juli 2003 Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger arbejdet videre med dette arbejde.
Som en væsentlig del af dette arbejde har der været gennemført en samfundsøkonomisk analyse af konsekvenserne ved indføring af de Europæiske radio (GSM-R) og togkontrolsystemer (ETCS) i Danmark.
Alle større offentlige investeringer underkastes en samfundsøkonomisk evaluering, og indføringen af et nyt radio- og togkontrolsystem er ingen undtagelse. Det kan dog ofte være vanskeligt at se en større økonomisk fordel ved at udskifte et eksisterende og til dels velfungerende system med et nyt. Alene det faktum at der i en overgangsperiode vil være 2 tekniske systemer i drift, som begge skal drives og vedligeholdes, betyder et væsentligt minus for økonomien ved at udskifte et sy- stem.
I den konkrete sag om et europæisk radio- og togkontrolsystem, kunne man godt sige, at en sådan undersøgelse var unødvendig, da Danmark i kraft af sin tiltræden til EU’s direktiver for højhastig- heds- og konventionelle baner, er forpligtiget til at anvende de europæiske systemer ved nyanlæg på og opgraderinger af TEN-strækninger (Trans European Network).
Da der imidlertid er mange forskellige måder at implementere de europæiske systemer på, både med hensyn til tekniske niveauer, mulige overgangsløsninger og geografisk udbredelse, har det alligevel været en stor fordel at få gennemført undersøgelsen, således at man har kunnet prioritere en eller flere løsninger i det fremtidige arbejde.
Det rådgivende ingeniørfirma NIRAS har i samarbejde med den franske transportrådgiver SYSTRA bistået Banestyrelsen med løsning af opgaven i forbindelse med togkontrol. En tilsva- rende opgave vedr. togradio blev gennemført bistået af ingeniørfirmaet Rambøll.