IT benyttelse i den kollektive trafik
- Øget informationsniveau til kunderne i den kollektive trafik
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4644Abstract
Der er grundlæggende to muligheder for at reducere kundernes ubehag – og derved øge kundernes nytte – for benyttelse af den kollektive trafik:
-
Generelt forbedre den kollektive trafik – øge frekvensen, reducere rejsetiden, reducere prisen, forbedre service, øge standarden mv.
- Øge informationsniveauet – bedre oversigtstavler, let tilgang til køreplaner, kort, aktu- el information om busdriften mv.
Der har været fokus på det første punkt i mange år, og på det seneste har trafikselskaberne øget fokus på oplysning, specielt med benyttelse af IT. I dette oplæg vil vi beskrive de tiltag der er gjort og redegøre for de fordele der er for kunderne og de udfordringer der er for dataleverandørerne (trafikselskaber, amter, bybuskommuner, togoperatører mv.).
En generel forbedring af information til kunderne, vil øge kundernes tilfredshed og øge tilgængeligheden ved benyttelse af kollektiv trafik (se evt. forskningsmateriale fra Marianne Karlsson, produkt- och produktionsutveckling, Chalmers tekniska högskola i samarbejde med Gothic).
Der er i Danmark taget forskellige tiltag til dette, bl.a. øget benyttelse af elektroniske tavler ved holdepladser (i HUR området, i Vejle (VAT) og i Viborg (VAFT)), forbedret køreplans- information på www.rejseplanen.dk & http://www.dsb.dk/indland og realtidsinformation (VAT, VAFT HUR og senere NT).