Samfundsøkonomisk vurdering af partikelfiltre

Authors

  • Thommy Larsen Institut for Miljøvurdering

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4655

Abstract

Det undersøges, hvor store de samfundsøkonomiske gevinster er ved at eftermontere partikelfiltre på dieselkøretøjer sammenlignet med udgifterne til eftermontering og drift. I debatten har der været mest fokus på de tunge køretøjer (over 3.500 kg.), men herudover inkluderes der her varebiler og taxaer. Det er blevet fremhævet, at eftermontering af partikelfiltre er meget dyrt for samfundet, men der har manglet en samlet samfundsøkonomisk vurdering af konsekvenserne – specielt med henblik på ultrafine partikler. Det har derfor været intentionen at sætte de store økonomiske investeringer i forhold til de positive effekter et indgreb vil medføre.

Der er gennem det sidste tiår kommet meget fokus på partikelforurening fra især dieselkøretøjer. Debatten er i høj grad blevet drevet af en række epidemiologiske undersøgelser, som sammenkæder eksponering for fine partikler med en række sygdomme, hvoraf flere er med dødelig udgang. I de sidste par år er fokus drejet mere mod de mindre ultrafine partikler, som i dag anses for at være de mest skadelige. Langt størstedelen af de ultrafine partikler i de danske byer stammer fra trafikken. Man kan mindske koncentrationen af både fine og ultrafine partikler, og dermed de helbredsmæssige virkninger, ved at levere nye dieselkøretøjer med partikelfiltre direkte fra fabrikken samt eftermontere partikelfiltre på eksisterende køretøjer. Teknologien bag partikelfiltre har efterhånden nogle år på bagen, og efter et grundigt arbejde med forsøg og videreudvikling må teknologien nu siges at være moden til at blive benyttet på regulær basis.

Downloads

Published

31-12-2003

How to Cite

Larsen, T. (2003). Samfundsøkonomisk vurdering af partikelfiltre. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 10(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4655