Praktiske erfaringer med eftermontering af partikelfiltre på lastbiler

Authors

  • Ove Holm Dansk Transport og Logistik (DTL)

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4656

Abstract

I 1999 vedtog Folketinget en differentiering af dieselafgiften efter dieseloliens svovlindhold. Det betød en reduktion i partikelforureningen på anslået 13 pct., da svovlindholdet i den danske diesel dermed faldt fra 350 ppm til 50 ppm som følge af indførelsen af en svovlfattig diesel. Med det lavere svovlindhold forbedredes samtidig muligheden for at eftermontere partikelfiltre, idet det blev antaget, at filtrene ikke ville blive tilstoppet under anvendelse af svovlfattig 50 ppm diesel.

Siden da har Færdselsstyrelsen gennemført et storskalaforsøg med partikelfiltre på tunge dieselkøretøjer i Odense, der blev afrapporteret i juni 2002 (også kaldet Odense-forsøget), og Institut for Miljøvurdering (IMV) udsendte i november 2002 rapporten, ”Samfundsøkonomisk vurdering af partikelfiltre – en cost/benefit analyse af partikelfiltre på dieselkøretøjer”.

DTL har – som supplement til Odense-forsøget og den udførte samfundsøkonomiske vurdering – hos en række transportvirksomheder undersøgt de praktiske erfaringer samt de faktiske omkostninger ved anskaffelse og anvendelse af partikelfiltre.

Downloads

Published

31-12-2003

How to Cite

Holm, O. (2003). Praktiske erfaringer med eftermontering af partikelfiltre på lastbiler. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 10(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4656