Emissioner fra skibe i havn – mængder og betydning for omgivelserne

Authors

  • Arne Oxbøl dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ
  • Tom Wismann dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ
  • Jørgen Boje dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ
  • Henrik Saxe Institut for Miljøvurdering
  • Thommy Larsen Institut for Miljøvurdering

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4658

Abstract

Forurener skibe, når de ligger i havn, og hvor betydelig er forureningen i givet fald? Disse spørgsmål søges besvaret i denne artikel. Svarene kommer som resultat af enkle beregninger og en række antagelser for havne, hvor man kender antallet af skibe, skibstyper, skibsstørrel- ser og den gennemsnitlige opholdstid i havnen.

Spørgsmålene er relevante, fordi skibsfarten ikke er undersøgt i tilsvarende grad som andre trafikformer, hvad angår forurening. Artiklen redegør for to undersøgelser og er derfor delt i to dele. Første del handler om en vurdering af mængden af forurenende stoffer fra skibe i tre danske havne (emissionen). Anden del vurderer hvor meget, stofferne spredes til havnenes nære omgivelser (immissionen).

I 2001 fik Miljøstyrelsen udarbejdet beregninger af energiforbrug og emissioner fra skibe i

1
farvandene omkring Danmark . Disse beregninger viser, hvor meget skibe forurener ved sej-

lads. Den Europæiske Kommission har diskuteret en ny EU strategi for begrænsning af emis- sioner fra skibe. EU’s strategi har specielt fokus på at reducere NOx og SO2 emissioner (kvæl- stofoxider og svovldioxid), der bidrager til forsuring af vandmiljøet.

Mængden af SO2 fra skibe i farvandene omkring Danmark i 1999 viste sig at være cirka 2,4 gange så stor som den samlede SO2 udledning på land i Danmark i 1999. Tilsvarende var mængden af NOx fra skibe cirka 1,1 gang så stor som den samlede NOx udledning i Danmark. Der er tale om betydelige udledninger af SO2 og NOx fra skibe i sejlads, og det er interessant at kunne beregne, hvor meget skibe forurener, når de ligger til kaj og manøvrerer i havn.

Miljøstyrelsen har derfor fået lavet endnu en undersøgelse. Dens formål er at give detaljerede beregninger af, hvor meget energi, der bruges i havnene i Helsingør, København og Køge, og hvor meget SO2, CO2 (kuldioxid), CO (kulilte), HC (kulbrinte) og NOx der udledes. Undersøgelsen beregner også udledningen af partikler.

Miljøstyrelsen skal bruge beregningen til at vurdere, om det vil have en miljømæssig betyd- ning, at skibene slukker for deres hjælpemotorer, mens de ligger i havn, og i stedet bliver forsynet med strøm fra land.

Downloads

Published

31-12-2003

How to Cite

Oxbøl, A., Wismann, T., Boje, J., Saxe, H., & Larsen, T. (2003). Emissioner fra skibe i havn – mængder og betydning for omgivelserne. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 10(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4658