Beregning af lugtudsendelsen fra flymotorer i Københavns Lufthavn

Authors

  • Morten Winther Danmarks Miljøundersøgelser, Afdeling for Systemanalyse
  • Uffe Kousgaard Danmarks Miljøundersøgelser, Afdeling for Systemanalyse
  • Arne Oxbøl DK-teknik

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4659

Abstract

Miljøstyrelsen har i en rammegodkendelse af støj og luftforurening fra afvikling af flytrafik i Københavns Lufthavn pålagt lufthavnen at undersøge omfanget af lugtgener fra uforbrændt brændstof i lufthavnens omgivelser. Undersøgelsen skal være afsluttet senest ved udgangen af 2003, og det er planen at kvantificere lugtgenerne ved brug af spredningsberegninger, der bygger på meteorologisk statistik og en lugtopgørelse i tid og sted.

På selve lufthavnens område benytter flyene helt karakteristisk enten fuld motorbelastning ved start på startbanen eller lave motorbelastninger lige efter landing, ved taxifart på rulleveje og ved ankomst eller afgang fra standplads. Derudover gør flyene brug af hjælpemotorer (APU: Auxiliary Power Unit) ved standpladsen til produktion af elektricitet, drift af air condition anlæg, start af hovedmotorer m.m. Flymotorernes drift producerer en vis emission og skaber dermed også lugtgener i større eller mindre grad.

Denne artikel dokumenterer beregningen af lugtudsendelsen fra flyenes hovedmotorer og APU på lufthavnens område i Københavns Lufthavn som den varierer i tid og sted. Udgangspunktet er at bestemme lugtudsendelsen fra nogle få repræsentative flymotorer og motorbelastninger. Hertil bruges emissionsmålinger og lugtpanelundersøgelser. Næste skridt er at beregne lugtudsendelsen fra alle fly i lufthavnen i tid og sted ved at kombinere de opstillede lugtværdier med operationsdata og flytekniske oplysninger.

Især pga. manglende operationsdata forsøges det ikke at kvantificere evt. lugtgener ved motorstart og –opvarmning samt motortests. Undladelsen af disse lugtbidrag vurdereres dog kun at kunne påvirke det endelige resultat i marginal grad. Udenfor den her forklarede del af projektet er det videre målet at bestemmes de endelige lugtkoncentrationer fordelt i tid og rum vha. spredningsberegninger, hvor lugtopgørelsen kombineres med meteorologisk statistik.

Downloads

Published

31-12-2003

How to Cite

Winther, M., Kousgaard, U., & Oxbøl, A. (2003). Beregning af lugtudsendelsen fra flymotorer i Københavns Lufthavn. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 10(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4659