Hvad er der kommet ud af arbejdet med transportplaner i Danmark?
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4662Keywords:
transport demand management plans, green transport plans, means to reduce use of car, potential for TDM plansAbstract
RAMBØLL NYVIG har med assistance fra COWI for Miljøstyrelsen gennemført et udredningsprojekt om danske erfaringer med transportplaner, hvor man forsøger at organisere de ansattes transport til, fra og på arbejde på en mindre miljøbelastende måde.
Projektet blev afsluttet i 2002 og omfatter empirisk materiale for 35 virksomheder med knap 60.000 ansatte. Udover projekter udført af studerende er næsten alle transportplaner udarbejdet i offentligt regi eller med offentlig støtte.
I næsten alle projekter fokuseres der på at forbedre forholdene for cykling, mens forbedret kollektiv transport og samkørsel indgår i lidt under halvdelen.
På baggrund af kortlægningen af de ansattes transport valgte 8 virksomheder at gå direkte videre med ét virkemiddel til reduktion af bilbenyttelsen uden at overveje andre, andre 8 har implementeret flere virkemidler, mens 5 endnu ikke havde besluttet sig endeligt for det videre forløb. Hvis man ser bort fra de 6 transportplaner, som er udarbejdet af studerende, har 3 ud af 4 virksomheder helt eller delvist implementeret de foreslåede virkemidler eller overvejer at gøre det. Selv om der efterhånden er mange erfaringer, er den generelle viden om effekten af transportplaner noget usikker. De foreløbige resultater tyder på, at transportplaner kun har en væsentlig effekt, hvis der er et reelt alternativ til transport i bil, og/eller parkeringsrestriktio-ner gør det vanskeligt eller dyrt at parkere.
Hver virksomhed har sine traditioner, der afstikker grænserne for, hvad man er interesseret i. Afvejning af fordele og ulemper må derfor foretages konkret i hvert enkelt tilfælde. Arbejdet med transportplaner kan i vidt omfang integreres i virksomhedens øvrige miljøindsats. Mange store virksomheder arbejder i dag med miljøledelse, grønne regnskaber m.m. og stiller større krav til sig selv, end den eksisterende miljølovgivning foreskriver. Hvis alle disse proaktive virksomheder udarbejder transportplaner, vil disse forsigtigt skønnet kunne omfatte mindst 180.000 ansatte inden for en kortere årrække.