Parker og Rejs anlæg til cykler

Authors

  • Eyvind Lindboe Glostrup Kommune
  • Lise Kærn Hovedstadens Udviklingsråd (HUR)

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4670

Keywords:

bicycle rack, bus stop, waiting facilities, evaluation

Abstract

Vilkårene for cyklister i hovedstadsregionen, der skifter til bus på vej til og fra arbejde er ikke optimale, og den støt stigende cykelpend-ling i hovedstadsregionen gør, at der ligger et potentiale i at forbed-re forholdene omkring stoppestederne.

Der er meget få stoppesteder i regionen, hvor der overhovedet er muligheder for at parkere sin cykel i velordnede forhold, og det resulterer i at cyklerne ligger og flyder ved stoppestedet.
Hvis cykelparkeringen og venteforholdene ved stoppestedet forbedres håber vi at kunne gøre det mere attraktivt at benytte kombinationen af cykel og bus frem for at tage bilen.

HUR og Glostrup kommune har i fællesskab etableret tre pilotpro-jekter til parkering af cykler ved busstoppesteder på Ring 3.

Stoppestederne i Glostrup er valgt fordi kommunen har en interesse i at forbedre forholdene for cyklister og kollektiv trafik i almindelighed og fordi der ved disse tre lokaliteter, er et aktuelt behov for at få bedre faciliteter til cykelparkering. Stoppestederne betjenes af hyppige og hurtige buslinier, der forbinder store arbejdspladskoncentrationer og boligområder i Københavns Amt.

Indretning og udformning er forestået af HUR, Glostrup Kommune og landskabsarkitekt Niels Lützen i fællesskab. Der er taget hensyn til både de lokale forhold og til det samlede designudtryk ved stoppestederne.

De tre pilotprojekter skal bruges til at teste efterspørgslen hos brugerne. Og de skal bruges til at demonstrere, hvordan funktionalitet og udformning bedst tilgodeser behovene.

Downloads

Published

31-12-2003

How to Cite

Lindboe, E., & Kærn, L. (2003). Parker og Rejs anlæg til cykler. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 10(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4670