Metroens effekter på ansattes transportadfærd – delundersøgelser ved den københavnske metros første og anden etape
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4685Keywords:
metro, public transport, travel behaviour, mode of transportation, localization, workplaces, travel between home and workplaceAbstract
Formålet med projektet "Metroens effekt på ansattes transportadfærd" er at belyse, hvilken effekt åbningen af den københavnske metro har på transporten mellem bolig og arbejde for ansatte på virksomheder som ligger nær stationer betjent af metroen. Der lægges vægt på at belyse eventuel overflytning af transport fra bil til kollektiv transport.
Artiklen omhandler resultater fra de tre første dele af det samlede projekt. Den omhandler resultater fra undersøgelser af transportadfærd blandt ansatte på virksomheder ved metroens første etape før og efter åbningen af første etape, og resultater fra en undersøgelse af transportadfærd blandt ansatte på virksomheder ved metroens anden etape før åbningen af anden etape.
Datagrundlaget er interview af flere tusinde ansatte på 23 større arbejdspladser, idet der er gennemført godt tusinde interview ved hver af de tre delundersøgelser.