Identifikation af uheldsbelastede lokaliteter

Antal eller alvorlighedsgrad?

Authors

  • Jens Christian Overgaard Madsen Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4701

Keywords:

black spots, accident severity, crash prevention, loss reduction

Abstract

Med Færdselssikkerhedskommissionens seneste handlingsplan for trafiksikkerhedsarbejdet i Danmark er der sket et strategiske skifte i dette arbejde, idet indsatsen fremover i højere grad skal fokuseres mod at nedbringe antallet af alvorlige trafikulykker.

I dette perspektiv synes der at foreligge et behov for en revision af de danske metoder til identifikation af sorte pletter, således at sortpletudpegningen ikke alene sker på baggrund af antallet af uheld, men også tager hensyn til uheldens alvorlighedsgrad.

Analyserne præsenteret i dette paper viser, at en uheldsstedet og uheldstypen, det vil sige kombinationen af uheldssituation og implicerede parter, har væsentlig indflydelse på ulykkers alvorlighedsgrad. På det grundlag synes det specifikt hensigtsmæssig, at sortpletudpegningen sker på basis af uheldstypen og ikke blot antallet af ulykker. I paperet præsenteres to mulige modeller til revision af de danske sortpletmetoder.

Downloads

Published

31-12-2003

How to Cite

Overgaard Madsen, J. C. (2003). Identifikation af uheldsbelastede lokaliteter: Antal eller alvorlighedsgrad?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 10(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4701