Identifikation af uheldsbelastede lokaliteter
Antal eller alvorlighedsgrad?
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4701Keywords:
black spots, accident severity, crash prevention, loss reductionAbstract
Med Færdselssikkerhedskommissionens seneste handlingsplan for trafiksikkerhedsarbejdet i Danmark er der sket et strategiske skifte i dette arbejde, idet indsatsen fremover i højere grad skal fokuseres mod at nedbringe antallet af alvorlige trafikulykker.
I dette perspektiv synes der at foreligge et behov for en revision af de danske metoder til identifikation af sorte pletter, således at sortpletudpegningen ikke alene sker på baggrund af antallet af uheld, men også tager hensyn til uheldens alvorlighedsgrad.
Analyserne præsenteret i dette paper viser, at en uheldsstedet og uheldstypen, det vil sige kombinationen af uheldssituation og implicerede parter, har væsentlig indflydelse på ulykkers alvorlighedsgrad. På det grundlag synes det specifikt hensigtsmæssig, at sortpletudpegningen sker på basis af uheldstypen og ikke blot antallet af ulykker. I paperet præsenteres to mulige modeller til revision af de danske sortpletmetoder.