Påvirkning af bilisters hastighedsvalg på landevej ved hjælp af 2 former for variabel skiltning - kollektiv hhv. individuel feedback

Authors

  • Lotte Larsen Danmarks TransportForskning

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4711

Abstract

Projektet bygger på den antagelse, at der i trafikken, såvel som på andre områder, eksisterer sociale normer som de fleste mennesker tilpasser sig.
Indenfor hastighedsområdet er der undersøgelser der peger på, at det bl.a. kan være sociale normer der gør sig gældende, når de fleste bilister synes at en overskridelse på ca. 10 km/t i forhold til hastighedsgrænsen er acceptabel – ”det gør alle de andre også”. Det betragtes ikke som nogen alvorlig forseelse, og man kører derefter. I en større nordisk undersøgelse om trafikanters hastighedsvalg i byer var et af hovedresultaterne fra samtlige nordiske lande, at ”Jo hurtigere man tror de andre kører, des hurtigere kører man selv”. Det handler her om bilisternes opfattelse af de andre bilisters adfærd, og det er det, man i denne undersøgelse gerne vil forsøge at påvirke når det drejer sig om hastighed. Fokus er i dette projekt på påvirkning af hastigheden på landeveje.

Projektets formål er at undersøge, hvorvidt man ved information fra en variabel tavle i vejsiden, som informerer om de andre trafikanters hastighedsadfærd (kollektiv feedback) kan påvirke bilisternes valg af hastighed på landeveje, således at gennemsnitshastigheden reduceres. Et andet formål er, at sammenligne effekten ved at give kollektiv hhv. individuel feedback.

Downloads

Published

31-12-2003

How to Cite

Larsen, L. (2003). Påvirkning af bilisters hastighedsvalg på landevej ved hjælp af 2 former for variabel skiltning - kollektiv hhv. individuel feedback. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 10(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4711