Transportmiddelvalgets temaer – spiller identitet nogen rolle?
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4717Keywords:
mode choice, identity, symbolic consumptionAbstract
Indlægget har til formål at formidle udvalgte dele af forskningsresultaterne fra mit Ph.D. forløb, som foreligger afrapporteret i Handelshøjskolen i Århus’s Ph.D. serie. Her gøres såvel teoretisk som empirisk rede for sammenhængen mellem forbrugernes identitet og transportmiddelvalg. Det kan øge vores indsigt i, hvorfor det kan være svært at motivere forbrugere til at skifte transportform. Transportmiddelvalget er således indlejret i forskellige symbolske universer og på betydningsplanet vil bilen derfor ikke kunne erstattes af en nok så fleksibel og hurtig bus. Den fortæller nemlig en anden historie om dens bruger end bilen.
I dette paper fokuserer jeg på spørgsmålet om hvilken rolle identitet spiller i forhold til persontransportens temaer i øvrigt. Til det formål præsenteres de mest fremtrædende temaer som interviewpersonerne selv valgte at komme ind på i deres fortællinger om persontransport. Med udgangspunkt i dette diskuteres det hvilken rolle identitet spiller i forbrugernes transportmiddelvalg.