Hvis gods skal bære miljøbelastningen?
Overvejelser om allokering under OMIT projektet
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4732Keywords:
environmental data, co-production, allocation of environmental effects, goods transport, capacity unitsAbstract
OMIT projektet er rettet mod at skabe et let anvendeligt IT værktøj til opgørelse af miljøbelastning for den internationale godstransport til og fra Danmark. Det er baseret på det samme datagrundlag som TEMA2000 for så vidt angår data for sø- og vejtransport samt afgrænsningen af energiforsyningskæden.
International godstransport med bane er eldrevet, derfor tager beregningerne udgangspunkt i de nationale elproduktionsdata, med mindre baneselskaberne indkøber/producerer eget el.
OMIT skal understøtte udvikling og brug af renere produkter. Det har styret valget af grund antagelser der er brugt ved fordeling af energiforbrug og emissioner på godset. Der er som hovedregel anvendt gennemsnitsbetragtninger for de typiske transportforløb der flytter godset.
Gennem simuleringer har det vist sig at valg af kapacitetsudtryk, transportafgrænsning og fordelingsmodel kan have store følger for godsets miljøbelastning.
Når man betragter spørgsmålet om grundantagelser med udgangspunkt i forskellige temaer som f.eks. konkurrencen mellem transportformer og regionale effekter bliver de for vigtige til at overlade til modelbyggerne alene.