Højklasset kollektiv trafik på Ring 3
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4748Keywords:
public transport, bus, metro, LRT, guided bus, mode choice, traffic modelling, economy, finance, CopenhagenAbstract
Notatet beskriver en undersøgelse af den kollektive trafik på Ring 3 for Trafikministeriet, HUR og Københavns Amt udarbejdet af COWI i samarbejde med SEMALY, Banestyrelsen rådgivning og EUROPLAN ARKITEKTER.
Forskellige højklassede kollektive trafikløsninger er screenet i denne 15 km lange korridor mellem Lyngby og Glostrup. Her ud fra er udvalgt 4 løsninger: i metro, letbane, sporbus og bus på egen tracée, der nærmere er indpasset på Ring 3. Hver løsning er vurderet med hensyn til antal passagerer, overflytning af anden trafik, indflydelse på individuel trafik, passagerservice, lokale og globale miljøeffekter samt økonomi i form af anlægsøkonomi, drifts- og vedligehold, finansiering og samfundsøkonomi.
Notatet beskriver resultaterne af undersøgelsen, der er er gennemført september 2000-marts 2001.