Rentabilitet af buslinier i Hovedstadsområdet
Effekter af de nye baner på busdriften
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4750Keywords:
Public transport, business economics, profitability, bus, metro, railway, HUR, Greater Copenhagen RegionAbstract
I de kommende år realiseres en række nye baneprojekter i Hovedstadsområdet. Baneprojekterne vil medføre kvalitetsforbedringer i form af rejsetidsforbedringer og bedre komfort for de kommende brugere af banerne. De nye baner vil imidlertid også betyde, at en betydelig mængde af de nuværende buspassagerer overflyttes til de nye baner.
Overflytningen af buspassagerer til banerne bevirker en forringelse af driftsøkonomien i bussystemet. De korridorer, hvor de nye baner etableres, er i dag blandt de mest lønsomme busstrækninger, hvor billetindtægterne er større end driftsudgifterne.
I takt med de nye baners idriftsættelse øges det kollektive i de banebetjente korridorer væsentligt. Sammenholdes dette med den forventede overførsel af buspassager, kan man begrunde en vis reduktion i busdriften.
Ved en forudsat reduktion på 200.000 vogntimer svarende til ca. 5% af den samlede busdrift vurderes det, at de nye baner i år 2005 vil medføre en forringelse af det samlede driftsresultat for busdriften på ca. 80 mio. kr.