Miljøzoner, partikler og sundhed

Authors

  • Henrik Køster COWI
  • Mads Paabøl Jensen COWI
  • Ole Hertel Miljøstyrelsen
  • Steen Solvang Jensen Miljøstyrelsen
  • Pia Berring Miljøstyrelsen

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4756

Keywords:

particle filters, environmental zones, health, heavy vehicles

Abstract

Partikler fra tunge køretøjer er en af de mest sundhedsskadelige emissioner fra trafikken. Det er i dag teknisk muligt på en lastbil at montere et partikelfilter, som reducerer partikelemissionen med helt op til 80%. Det er imidlertid forholdsvis dyrt, og det vil ikke være samfundsøkonomisk rentabelt at montere filtre på hele den danske lastbilpark.

I stedet kan man målrette et krav om brug af partikelfiltre til centrale byområder, hvor befolkningens eksponering - og dermed den sundhedsmæssige skade - er størst. Dette kan gøres i form af miljøzoner, som er zoner, hvor der gælder særlige regler for trafikken begrundet i miljøhensyn.

Konsekvenserne af at indføre sådanne miljøzoner er vurderet for tre case-byer - København, Aalborg og Vejle - og på baggrund af dette er der foretaget en vurdering af konsekvenserne for henholdsvis de 4 og de 10 største byer i Danmark. Konsekvenserne omfatter økonomi, trafik og sundhed, og desuden beskrives de mere holdningsprægede konsekvenser for bilejerne.

Downloads

Published

31-12-2001

How to Cite

Køster, H., Jensen, M. P., Hertel, O., Jensen, S. S., & Berring, P. (2001). Miljøzoner, partikler og sundhed. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 8(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4756