Energirigtig køreteknik
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4758Keywords:
reducing CO2-emissions, economic driving, fuel savingAbstract
Transportsektorens andel af Danmarks samlede CO2-udslip er over 20% og vil stige yderligere i fremtiden, idet alle samfundets øvrige sektorer har formået at reducere deres CO2-udslip.
Denne udvikling kan teknologiske fremskridt i transportsektoren næppe alene kompensere for, selvom der hele tiden udvikles nye motorer og bedre køretøjer. Hvis transportsektorens energiforbrug og CO2-udslip skal reduceres, er der behov for en kombination af virkemidler.
Et af disse mulige virkemidler er en, fra et energi-synspunkt, hensigtsmæssig betjening af køretøjerne. Energirigtig kørsel har potentialet til at reducere brændstofforbruget, og dermed CO2-udslippet, fra stort set alle eksisterende køretøjer, både person- og lastbiler. Erfaringer viser at der er et besparelsespotentiale på op mod 15-20% for den enkelte bilist ved energirigtig kørsel, uden at det påvirker komfort og køretid.
Førerens køremåde har afgørende indflydelse på køretøjets energiforbrug. Det er måske indlysende at førerens ønske om en given acceleration og hastighed er bestemmende for brændstofforbruget, men mindre indlysende er det at, valget af motorens arbejdsområde også har afgørende indflydelse. Det har vist sig at forskellen på en hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig betjening og anvendelse af køretøjet kan betyde en forskel på op til 50% i brændstofforbrug.