Variable kørselsafgifter
Hvad mener brugerne?
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4761Keywords:
user attitudes, focus groups, road pricing, intelligent transport systems, trip logsAbstract
Variable kørselsafgifter betragtes ofte som et relevant bud på, hvorledes stærkt belastede områder kan reguleres bedre trafikalt. På Danmarks Tekniske universitet er gennemført et forskningsprogram (FORTRIN), som har undersøgt mulighederne for at regulere trafikken bedre ved hjælp af et kørselsafgiftssystem, der baseres på biltype, antal kørte kilometer, tidspunkt og sted.
Et væsentligt spørgsmål i relation til variable kørselsafgifter er, om de har den ønskede virkning. Brugernes holdninger og reaktioner i relation til et sådant afgiftssystem er derfor undersøgt ved følgende metoder:
- Fokusgruppediskussioner,
- spørgeskemaanalyser samt
- beregning af konkrete ture optegnet i turdagbøger.
Dette paper præsenterer FORTRIN programmets brugerundersøgelser og redegør for undersøgelsernes væsentligste fund.