Byplanlægning kan reducere transport – men hvor stort er potentialet?
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4769Keywords:
urban development, urban planning, location, transport, feasibility studies, Greater Copenhagen, ÅrhusAbstract
I forskningsprogrammet ”Bæredygtig bystruktur, arealanvendelse og transport” indgår scenarier, hvor mulige konsekvenser for persontransportens omfang og sammensætning af alternative byudviklingsstrategier og lokaliseringspolitikker vurderes i udvalgte byregioner. Konsekvensvurderingerne tager udgangspunkt i analyser af sammenhænge mellem lokalisering af byfunktioner (boliger og arbejdspladser) og transportadfærd (beboere og ansatte), og analyser af de seneste 12 års byudvikling og af de kommunale planer for den fremtidige byudvikling og byomdannelse.
Det overordnede formål med forskningsprogrammet er at belyse, om og i hvilket omfang den fysiske planlægning kan bidrage til at mindske persontransportens omfang, ressource- og energiforbrug samt miljøbelastning, herunder især transportens CO2-udslip.
I dette paper præsenteres analysemateriale, metoder og resultater vedrørende analyser af byduvikling, planlagt byudvikling og konsekvenser for persontransporten. Det belyses i hvilket omfang udvalgte større byer er blevet mere spredt eller fortættet i de seneste 10-12 års, og hvordan de kommende års byudvikling kan forventes at blive på baggrund af analyser af kommuneplaner og rammebestemmelser. I hovedstadsområdet belyses transportmæssige konsekvenser på 15-30 års sigt af mulige alternative lokaliseringer af boliger og arbejdspladser. For Århus er opstillet et alternativt planforslag som begrænser arealforbrug, transport og bilkørsel, og som sammentænker byudvikling og et moderne sporvognsnet. Med udgangspunkt i Århus Kommunes planlægning og det alternative planforslag er opstillet modeller for fremtidig fordeling af befolkning og arbejdspladser i år 2030. De transportmæssige konsekvenser af de alternative modeller på 30 års sigt belyses.