MOTION i Valby – adaptivt signalstyresystem
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4795Keywords:
adaptive signal control, motion, local bus priority, evaluation of effects, ValbyAbstract
Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) har i fælles-skab investeret i et adaptivt signalstyresystem af typen Motion. Systemet er installeret i 9 signalanlæg i et område i Valby og skal forbedre fremkommeligheden for såvel biler som busser. Målet er en reduktion af rejsetiden for den kollektive trafik på 20% uden at dette sker på bekostning af biltrafikken. Motionsystemet giver mulighed for en række forskellige indstillinger, som afvikler trafikken efter forskellige strategier. Derudover er der i dette projekt suppleret med lokale specialprogrammerede busprioriteringsfunktioner med det formål yderligere at prioritere bustrafikken.
I dette paper gives en præsentation af systemet og en foreløbig evaluering af effekterne på hhv. bil- og bustrafikken af tre forskellige indstillinger af sy-stemet. Evalueringen er foretaget i foråret/sommeren 2001.