MOTION i Valby – adaptivt signalstyresystem

Authors

  • Torben Abildgaard Knudsen Hovedstadens Udviklingsråd
  • Peter Bäcker Hansen Københavns Kommune
  • Nicoline Varberg Københavns Kommune

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4795

Keywords:

adaptive signal control, motion, local bus priority, evaluation of effects, Valby

Abstract

Københavns Kommune og Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) har i fælles-skab investeret i et adaptivt signalstyresystem af typen Motion. Systemet er installeret i 9 signalanlæg i et område i Valby og skal forbedre fremkommeligheden for såvel biler som busser. Målet er en reduktion af rejsetiden for den kollektive trafik på 20% uden at dette sker på bekostning af biltrafikken. Motionsystemet giver mulighed for en række forskellige indstillinger, som afvikler trafikken efter forskellige strategier. Derudover er der i dette projekt suppleret med lokale specialprogrammerede busprioriteringsfunktioner med det formål yderligere at prioritere bustrafikken.

I dette paper gives en præsentation af systemet og en foreløbig evaluering af effekterne på hhv. bil- og bustrafikken af tre forskellige indstillinger af sy-stemet. Evalueringen er foretaget i foråret/sommeren 2001.

Downloads

Published

31-12-2001

How to Cite

Knudsen, T. A., Hansen, P. B., & Varberg, N. (2001). MOTION i Valby – adaptivt signalstyresystem. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 8(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v8i1.4795