Fra ikke-dialog til gensidig forståelse
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v7i1.4829Keywords:
traffic debate, CO2, measures, piblic resistance, mutual understandingAbstract
Diskussionen om virkemidler til at nedbringe trafikken CO2-udsendelse bærer præg af, at de to sider ikke lytter til hinandens argumenter.
”Bilsiden” lægger vægt på bilen som nødvendig del af hverdagen og tager afstand fra mere bilbeskatning og mere kontrol. ”Miljøsiden” peger på, at mageligheden må have en grænse, støtter fordyrelse af brug af bil og ser klimaet som et alvorligt problem.
Bilen er folkelig, og anses i praksis for vigtigere end at være bæredygtig. CO2 er absolut akademisk.
Debatten kunne vinde i kvalitet og dermed have øgede chancer for at føre til resultater, hvis miljøsiden i højere grad fokuserede på mål og fordele end på midler. Herudover er der behov for at sammenhængen mellem transport og velstand drages ind i debatten, og at det gøres respektabelt at være magelig.
En svaghed ved en sådan debat er, at den risikerer at modparterne når til enighed, hvilket gør den uegnet til de elektroniske medier.