Sammenligning af færdselsregler, sanktionsrammer og håndhævelse i EU landene
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4905Keywords:
road safety, traffic rules, enforcement, EuropeAbstract
EU er i gang med arbejdet med en ny handleplan for trafiksikkerhed, der identi-ficerer og definerer nye initiativer både med baggrund i tidligere tiltag og i de strategiske retningslinier angivet i Hvidbogen "European transport policy for 2010 - Time to decide".
I den sammenhæng har EU vurderet, at der var behov for at lave en sammen-lignende vurdering af færdselsreglerne inklusiv den tilhørende håndhævelse og sanktionsrammer i de 15 EU lande. Dette skal danne en del af grundlaget for Kommissionens arbejde med harmonisering af færdselsregler og håndhævelse for at forbedre trafiksikkerheden. Udover at bidrage til trafiksikkerheden er re-sultaterne af studiet gjort tilgængelige for beslutningstagere i medlemslandene og for vejbrugerne.
Formålet med indlægget er at præsentere resultaterne fra dette EU-finansierede projekt kaldet "Comparative Study of Road Traffic Rules and Corresponding Enforcement Actions in the Member States of the European Union", hvor COWI bidrog sammen med partnere fra andre EU-lande. Indlægget vil give eksempler på markante forskelle mellem landene på især regelsiden.
Indlægget vil præsentere resultaterne fra studiet der bl.a. viser, at overordnet ser reglerne i landene forholdsvis ens ud, men så snart man kommer ned i detaljer-ne, kan de være meget forskellige. Konkrete eksempler på de forskelligheder - både med hensyn til lovgivning og sanktioner - der er mellem landene indenfor f.eks. alkohol, kørekort, styrthjemle, sikkerhedsseler og -stole, brug af lys, brug af mobiltelefoner, kryds, vigepligt, signaler, rundkørsler, hastighedsgrænser og overhaling vil blive givet i indlægget.
For strafferammer og håndhævelse præsenterer indlægget bl.a., at sanktioner i mange lande klares administrativ og at retssystemet kun inddrages ved alvorli-gere overtrædelser. Der er prøvetid for uerfarne bilister i flere lande og i flere lande arbejdes med strafpoint til kørekort (klippekort) og der anvendes skærpet straf ved gentagne overtrædelser. Det præsenteres desuden at samme forseelse sandsynligvis medfører 15 forskellige straffe i de analyserede lande – hvis for-seelsen opdages. Desuden er der stor forskel på, hvordan en forseelse betragtes i de forskellige lande, f.eks. spirituskørsel, kørsel uden styrthjelm, etc.