40 km/t hastighedszoner i Gladsaxe Kommune
Erfaringer og resultater
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4912Keywords:
traffic fund, cooperation with local inhabitants, varying speed limits, 40 km/h, speed management plan, speed humps, GladsaxeAbstract
Gladsaxe Kommune søgte og modtog i 1998 støtte fra Vejdirektoratet til et demonstrationsforsøg med hastighedsdifferentiering i Gladsaxe Kommune.
Projektet er en fortsættelse af tidligere gennemførte forsøgsprojekter i Mørkhøj- og Maglegård kvarter med 40 km/t og 30 km/t zoner, hvor evalueringen viste meget positive resultater. Med projektet blev Gladsaxe Kommune i 2000 den første kommune i landet, som indførte 40 km/t zoner på alle veje i kommunens boligkvarterer.
Projektet omfatter ca. 100 km boligveje og skal bidrage til at realisere det overordnede mål – en reduktion i antallet af trafikulykker.
Baggrunden for 40 km/t projekterne er en i 1996 udarbejdet hastighedsplan for hele kommunen. Denne inddeler kommunen i boligområder afgrænset af trafikveje. Formålet med planen var at opnå et acceptabelt hastighedsniveau på alle kommunens veje under hensyntagen til både fremkommelighed for bilerne og sikkerhed/tryghed for de lette trafikanter. Et gennemgående træk i hastighedsplanen er, at antallet af fysiske foranstaltninger er få.
Virkemidlerne i dette forsøgsprojekt er zonetavler med hastighedsbegrænsning på 40 km/t placeret ved alle indgangsveje til boligkvartererne. Eksisterende stilleveje er dog skiltet med hastighedsbegrænsning på 30 km/t. Zonetavlerne er suppleret med bump i begrænset omfang.
Bumpene er placeret på strategisk udvalgte steder og er udformet som cirkelbump over hele vejbredden og med steler i begge sider udenfor kørebanearealet. I alt er opsat ca. 350 zoneskilte og etableres 55 bump.
Projektet blev indviet 18. september 2000, og hastighederne målt umiddelbart efter og efter ca. 2½ år. Målingerne viste et fald i gennemsnitshastigheder på gennemsnitligt 19 %.
En spørgeskemaundersøgelse, der blev lavet i sommeren 2003 viste, at beboerne i hastighedszonerne var tilfredse med projektet. 71% synes at 40 km/t eller lavere var en passende hastighed i deres boligområde, og 13 % mener at 50 km/t var passende.
Uheldsanalysen viser, at antallet af politiregistrerede uheld i zoneområderne er faldet fra gennemsnitligt 23,3 pr. år. i før-perioden til 16,5 pr. år i efter-perioden, svarende til en reduktion i gennemsnitlige antal uheld pr. år på 30%. Det bemærkes, at denne ændring er foreløbig og at uheldsanalysen skal gentages om 2 år for at få et statistisk mere sikkert resultat.