Køretøjsklassifikation ud fra mønstergenkendelse
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4936Abstract
Det er med det nuværende maskinelle tælleudstyr i de danske vejforvaltninger kun muligt at køretøjsklas- sificere ud fra køretøjets længde, og køretøjstypen kan ikke bestemmes nærmere. F.eks. er det umuligt at adskille personbiler med campingvogn, varebiler, busser og sololastbiler ud fra længden. Vejdirektoratet gennemfører derfor et program med løbende manuelle tællinger for bl.a. at kunne opfylde krav om statistik vedrørende trafikarbejdets fordeling på køretøjstyper. Den nuværende fremgangsmåde er både ressourcekrævende og usikker.
I de senere år er teknologien til maskinel køretøjsklassifikation imidlertid blevet væsentlig forbedret ved hjælp af en mere intelligent udnyttelse af det elektriske impulsmønster. Teknologien benytter spoler som det nuværende tælleudstyr i Danmark og åbner således mulighed for at imødekomme et stigende behov for mere præcis og detaljeret viden om trafikken. Vejdirektoratet har derfor iværksat en undersøgelse med formål:
-
At undersøge om teknologien kan anvendes på eksisterende danske spoler.
-
At undersøge hvorvidt den danske køretøjspark kræver justering af den foreliggende teknologi eller justering af inddelingen i køretøjsklasser.
-
At undersøge om præcisionen i klassifikationen lever op til danske krav.
-
At undersøge anvendelighed og præcision i forskellige trafikmiljøer.