Udvikling og implementering af målemetode for cyklisters rejse- hastighed

Authors

  • Niels Jensen Vej og Park, Københavns Kommune

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4940

Keywords:

travel speed, cycling, GIS, GPS, cycle policy, bicycle account, Copenhagen

Abstract

Cyklisternes rejsehastighed i København skal forøges med 10%. ”Floating Bike” bruges som målemetode, suppleret med cykling i ”fixed mode”, 20 km/t. Målingerne vil, kombineret med GPS og GIS kunne give oplysning om rejsehastigheden.

Der er målt cykelrejsehastigheder på det samme net som bruges til måling af bilhastigheder. Cykeltrafikkens rejsehastighed på bilnettet er 16,5 km/t, mens biltrafikkens hastighed er 28 km/t.

Da cykeltrafikken koncentrerer sig på andre veje end biltrafikken er der skræddersyet et nyt referencenet til måling af cykeltrafikkens rejsehastighed. Der er udvalgt strækninger med cykelstier langs større gader, planlagte cykelforbindelser i Middelalderbyen samt en grøn cykelrute. Cykeltrafikkens rejsehastighed på dette net er 14,9 km/t.

Projektet vil give Københavns Kommune et redskab til at følge udviklingen i cyklisternes rejsehastighed på et objektivt grundlag. Det vil også give en øget viden om hvilke faktorer, der påvirker cyklisters rejsehastighed og dermed hvilke knapper man kan trykke på for at forbedre cyklisternes rejsehastighed.

Rutinemålinger på det endelige referencenet vil blive gennemført i september 2004. Disse målinger vil kunne korrigere det foreløbige resultat, at cyklisternes rejsehastighed i København er 14,9 km/t.

Downloads

Published

31-12-2004

How to Cite

Jensen, N. (2004). Udvikling og implementering af målemetode for cyklisters rejse- hastighed. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 11(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4940