Metroens effekter på ansattes transportadfærd – delundersøgelser efter åbningen af den københavnske metros anden etape på Frederiksberg

Authors

  • Peter Hartoft-Nielsen Center for Skov, Landskab og Planlægning

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4951

Keywords:

mode choice, metro, location of firms, before and after studies, Copenhagen, Frederiksberg

Abstract

Projektet ”Metroens effekter på ansattes transportadfærd” belyser gennem webbaserede spørgeskemaer transportadfærd blandt ansatte på virksomheder beliggende nær stationer på metroens første etape (”København-undersøgelsen”) og anden etape (”Frederiksberg-undersøgelsen”). I alt indgår 23 virksomheder og godt 5.000 interview i undersøgelsen. Der er gennemført i alt 5 delundersøgelser. I København-undersøgelsen indgår 10 virksomheder. Der er foretaget interview blandt ansatte i disse virksomheder i marts 2002, marts 2003 og marts 2004, dvs. hhv. et halvt år før åbningen af første etape, et halvt år efter åbningen af første etape og et halvt år efter åbningen af anden etape. I hver af de tre delundersøgelser indgår godt 1.000 interview. I Frederiksberg-undersøgelsen indgår 13 virksomheder. Der er foretaget interview blandt ansatte i disse virksomheder i marts 2003 og marts 2004, dvs. hhv. et halvt år før og et halvt år efter åbningen af anden etape. I hver af disse to delundersøgelser indgår godt 1.000 interview.

Interviewene belyser faktisk transportadfærd på undersøgelsesdagene, samt en række generelle forhold omkring transportadfærd og respondenterne. Undersøgelserne har to hovedformål:

  • at belyse brug af metro mellem bolig og arbejde,
  • at undersøge om og i hvilket omfang der sker ændringer i valg af transportmiddel som følge af etablering af metroens to første etaper

Downloads

Published

31-12-2004

How to Cite

Hartoft-Nielsen, P. (2004). Metroens effekter på ansattes transportadfærd – delundersøgelser efter åbningen af den københavnske metros anden etape på Frederiksberg. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 11(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4951