Hvad påvirker passagertallet i S-tog?

Authors

  • Kristoffer Kejser DSB S-tog
  • Lykke Magelund TetraPlan

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4953

Keywords:

number of passengers, s-tog, location, car ownership, fares, regularity

Abstract

DSB S-tog havde i perioden 1998-2002 et fald i passagertallet på 8%. I artiklen beskrives resultaterne fra en udredning af, hvorfor man oplevede dette frafald. Konklusionen er, at det i vidt omfang kan tilskrives strukturelle udviklingstræk. Lokalisering af nye arbejdspladser og udviklingen i befolkningens alderssammensætning har begge været ugunstige for DSB S-tog. Den økonomiske udvikling har også bidraget til udviklingen. Flere har fået bil og taksterne er steget. Endelig har det haft en betydning, at perioden har været præget af forholdsvis mange uregelmæssigheder i driften, bl.a. som følge af en række større sporarbejder. Passagerudviklingen har i perioden efter udredningens afslutning været positiv. Den aktuelle udvikling beskrives sidst i artiklen.

Downloads

Published

31-12-2004

How to Cite

Kejser, K., & Magelund, L. (2004). Hvad påvirker passagertallet i S-tog?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 11(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4953