Hvad påvirker passagertallet i S-tog?
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4953Keywords:
number of passengers, s-tog, location, car ownership, fares, regularityAbstract
DSB S-tog havde i perioden 1998-2002 et fald i passagertallet på 8%. I artiklen beskrives resultaterne fra en udredning af, hvorfor man oplevede dette frafald. Konklusionen er, at det i vidt omfang kan tilskrives strukturelle udviklingstræk. Lokalisering af nye arbejdspladser og udviklingen i befolkningens alderssammensætning har begge været ugunstige for DSB S-tog. Den økonomiske udvikling har også bidraget til udviklingen. Flere har fået bil og taksterne er steget. Endelig har det haft en betydning, at perioden har været præget af forholdsvis mange uregelmæssigheder i driften, bl.a. som følge af en række større sporarbejder. Passagerudviklingen har i perioden efter udredningens afslutning været positiv. Den aktuelle udvikling beskrives sidst i artiklen.