Nye idéer til reduktion af vejstøj i byer

Authors

  • Hans Bendtsen Vejdirektoratet, Vejteknisk Institut
  • Lene Michelsen Vejdirektoratet, Planlægningsafdelingen
  • Brian Kristensen Industri og Transport kontoret, Miljøstyrelsen

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4967

Keywords:

noise, noise planning, touls, goals, organisation

Abstract

Baggrund
Omkring 700.000 boliger i Danmark er belastet med støj fra vejtrafik der overskrider Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 55 dB. I forbindelse med planlægning af nye boliger og nye veje tages der normalt hensyn til støjen således at den vejledende grænseværdi overholdes. Derimod har den hidtidige indsats over for de eksisterende støjbelastede boliger været meget begrænset. I regeringens strategi for bæredygtig udvikling fra 2002 fremhæves det, at støj fra vejtrafik er et udbredt lokalt miljø- og sundhedsproblem, samt at mange mennesker bor i områder, hvor trafikstøjen overskrider grænserne for, hvad der anses for sundhedsmæssigt tilfredsstillende. Der opstilles et mål om, at trafikstøj skal begrænses til et niveau, som sikrer, at ingen udsættes for væsentlige negative sundhedspåvirkninger. Størstedelen af disse støjramte boliger er beliggende i byområder.Med forslaget til vejstøjstrategi fra november 2003 lægges der op til at der er behov for en lokal indsats over for støjproblemerne.

Formål
Intet tyder derfor på, at bedre bilteknologi inden for en overskuelig årrække vil løse støjproblemerne. Derfor er det nødvendigt med en målrettet lokal indsats, hvis der skal gøres noget ved støjproblemerne. Økonomiske overvejelser sætter ofte en begrænsning på indsatsen og afholder formodentlig kommuner fra at tage fat på støjproblematikken. Miljøstyrelsen og Vejdirektoratet har fået udarbejdet et idekatalog hvis hovedmål er at præsentere visionære ideer, der kan bruges som inspirationsgrundlag for arbejdet med at reducere støjproblemerne i de eksisterende boligområder i landets kommuner. Der er tale om både nye alternative virkemidler samt de allerede kendte virkemidler, som måske bliver sat ind i en ny sammenhæng. Der lægges blandt andet vægt på virkemidler, som ikke er så omkostningskrævende for de offentlige myndigheder. Idekataloget tager udgangspunkt i, hvordan folk rent faktisk oplever støjproblemerne i deres hverdagsliv i boligområderne. Idekataloget præsenteres i dette indlæg.

Byen uden støjgener
Der opstilles nogle differentierede støjkriterier, der er ment som et første bud på at operationalisere begrebet ”byen uden støjgener” på en måde, der tager hensyn til byernes eksisterende fysiske og funktionelle strukturer. Dette gøres på baggrund af nogle støjkriterier, der er udarbejdet af WHO samt på baggrund af de støjkriterier, der i Danmark anvendes ved byggeri af nye boliger i eksisterende byområder.

Virkemidler
Der findes ikke ét enkelt virkemiddel, som med et kan fjerne alle vejstøjproblemerne i en by. Det vil være nødvendigt at sætte ind på mange fronter og anvende mange og forskelligartede virkemidler for at dreje udviklingen i retning af en by uden støjgener. Der er tale om et langt sejt træk. De tekniske virkemidler kan ikke stå alene. Det er nødvendigt med forskellige former for organisering for at kunne tage virkemidler i brug. Der er principielt tre forskellige steder, hvor der kan sættes ind:

  1. Ved kilden som dækker over køretøjer, vejbelægning, trafikmængde og hastighed.
  2. Under udbredelsen i form af forskellige former for afskærmning og lignende.
  3. Ved modtageren i form af facadeisolering og lokal afskærmning.

Organisering af støjindsats
Ofte gøres der intet ved støjproblemerne, formodentlig fordi der ikke er en klar problemejer eller en organisation, der kan tage initiativer. Måske virker problemerne overvældende og der mangler gode ideer eller nogle alternative metoder til at finansiere indsatsen. Men det er vigtigt at sætte en positiv udvikling i gang lokalt. Til at igangsætte og drive støjarbejdet i en kommune kunne der etableres et støjsekretariat, der kan samarbejde med andre afdelinger i kommunen samt med private borgere, ejer- og lejerforeninger samt erhvervslivet.

En kommune er en stor organisation som løbende planlægger og gennemfører en lang række aktiviteter både med drift og vedligeholdelse samt med nybyggeri og anlæg. Det kunne gøres til en kommunal målsætning, at støjhensyn og støjbekæmpelse altid skal indtænkes i alle relevante aktiviteter fx i forbindelse med vejvedligeholdelse, bygningsvedligeholdelse og renovering af friarealer og parker mv. Støj kan ligeledes integreres i byudviklingsaktiviteter.

Aktivere ressourcer
Der er et behov for at aktivere så mange ressourcer som muligt i arbejdet på at reducere støjen. Her kan kommunen spille en meget vigtig rolle i forhold til borgere og erhvervsliv. Undersøgelser viser, at der er en vis vilje til at deltage i betalingen af støjreducerende tiltag blandt nogle borgere. Men de enkelte borgere kan mangle viden om de tekniske og økonomiske muligheder. Et kommunalt støjsekretariat kan spille en vigtig rolle som idebank, initiativtager og koordinater. Der præsenteres, som inspiration, en række eksempler fra ind- og udland på, hvordan støjreduktioner er blevet finansieret.

I almennyttige boligbebyggelser eller i ejerforeninger kan støjdæmpning i form af støjisolerende vinduer mv. finansiers over bebyggelsens vedligeholdelses- eller moderniseringsbudget, der ligeledes kan finansiere et nyt hegn, der udformes som støjskærm eller bygning af beboervaskeri, fælleslokaler, carporte/garager eller cykelskure, der placeres og udformes, således at de kan fungere som støjskærme.

Downloads

Published

31-12-2004

How to Cite

Bendtsen, H., Michelsen, L., & Kristensen, B. (2004). Nye idéer til reduktion af vejstøj i byer. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 11(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4967