Støjdæmpende belægninger

Authors

  • Steen Kønigsfeld Vej & Park, Københavns Kommune

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4968

Keywords:

noise reduction, Copenhagen

Abstract

København er som andre storbyer plaget af trafikstøj. I Københavns Kommune er ca 244.000 boliger udsat for støj over 55 dB.

Støjniveau Antal boliger Andel
> 70 dB Ca 8.000 3%
> 65 dB Ca 46.000 16%
> 55 dB Ca 190.000 68%

Kommunens målsætning er:

  • Maksimalt indendørs støjniveau i boligerne på højst 30 dB(A)
  • Indsats overfor alle boliger belastet med over 70 dB(A)
  • Det langsigtede mål for støjniveau i boligområder, institutioner og fritidsområder er 55 dB(A)

Trafikstøjen kan mindskes ved reduktion af trafikmængden, trafikomlægninger, hastighedsreduktion, støjskærme, støjisolering af boliger og støjreducerende belægninger.
De nævnte tiltag er dog vanskelige eller umulige at anvende i byer. Kun støjreducerende belægninger vil altid kunne bringes i anvendelse.

Forsøget i Øster Søgade har vist at det er muligt at reducere trafikstøjen ved anvendelse af en tolags drænasfalt efter hollandsk forbillede. Dette forsøg er tidligere omtalt på Aalborg Trafikdage af Hans Bendtsen. Belægningen blev udlagt i 1999, så vi har nu 5 års erfaring. Støjdæmpningen holder sig på 4 dB i forhold til en reference stækning bestående af en 8 ABt, der i sig selv er en god belægning støjmæssigt.

På denne baggrund har Kommunen beslutte at anvende midlerne fra en miljøpulje til at udlægge støjreducerende asfalt på to meget støjplagede strækninger, et stykke af Lyngbyvejen og et af Vigerslevvej. Arbejdet på Lynbyvejen forventes afsluttet i august 2004, mens Vigerslevvej først bliver færdig i 2005.

Der er imidlertid også problemer ved at bruge støjreducerende belægninger. Tykkelsen af tolags drænasfalten er 70 mm, hvilket hindre at den kan anvendes som almindeligt vedligeholdelsesslidslag. Der er simpelthen ikke kantstenslysning nok, asfalten vil gå op over kantstenen. Der skal lægges dræn i vejsiden til at bortlede det vand, der synker ned i belægningen. Belægningen skal trykrenses to gange om året. Belægningen vil kun holde i ca. 7 år mod normalt 15-20 år. Det er 2 til 3 gange så dyrt at bruge støjreducerende tolags drænasfalt som et traditionelt slidlag.

I Københavns Kommunes Trafik og Miljøplan 2004 foreslås støjdæmpende asfalt anvendt på de overordnede gader, hvor det ikke er muligt at nedbringe støjen ved hjælp af trafikale virkemidler alene. Ved større vedligeholdelsesarbejder på det overordnede vejnet samt ved nyanlæg og i byudviklingsområder skal der foretages en vurdering af muligheden for anvendelse af støjdæmpende asfalt.

Foreslåede indsatser på støjområdet i trafik- og miljøplanen (de næste 10 år):

  • Støjdæmpende asfalt: Effekt Nedsættelse af støjen for godt 10.000 boliger, pris 200 mio. kr.
  • Støjisolering af vinduer: Effekt afhjælpning af det indendørs støjniveau for 3.000-4.000 boliger, pris 100 mio. kr.
  • Lokale støjhandlingsplaner: Effekt helhedsorienteret støjbekæmpelse ved særligt støjbelastede boligområder og strækninger for ca. 2.000 boliger, pris 50 mio. kr.

Downloads

Published

31-12-2004

How to Cite

Kønigsfeld, S. (2004). Støjdæmpende belægninger. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 11(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4968