Chiptuning af køretøjer – Miljømæssig effekt

Authors

  • Torben Nørgaard Jensen Teknologisk Institut

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4981

Keywords:

tampering, particle emission, diesel-powered

Abstract

Når man færdes i trafikken i dag, må man konstatere, at der fortsat er problemer med røgudledning fra visse biler. Ofte er det endda helt nye biler, som er synderne. Det kan umiddelbart undre, da der i de seneste år er gjort et stort arbejde for at begrænse luftforureningen fra biler. Det er da heller ikke hverken lovgiverne eller bilproducenterne, der svigter. Når biler i dag ruller ud fra fabrikkerne, er de langt mere miljøvenlige end for blot få år siden. Problemet opstår, når bilerne tunes.

Tuning har aldrig været mere udbredt end i dag. Tuning er blevet lettere at udføre, idet den mest udbredte form for tuning i dag er "chiptuning", som udføres enten ved modifikation eller udskiftning af motorens styreboks, eller ved tilføjelse af en elektronisk komponent, som "snyder" styreboksen. Samtidig er der på de fleste biler større gevinster at opnå end tidligere i form af øget motor-effekt. Det skyldes blandt andet, at køretøjer skal overholde strenge krav til forurening.

Teknologisk Institut har gennemført en undersøgelse af omfang og miljømæssig effekt af chiptuning i Danmark for Miljøstyrelsen i efteråret 2003. Formålet med dette indlæg er at redegøre for undersøgelsen.

Downloads

Published

31-12-2004

How to Cite

Jensen, T. N. (2004). Chiptuning af køretøjer – Miljømæssig effekt. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 11(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4981