Er det muligt og samfundsøkonomisk rentabelt at reducere partikelemissionen fra diesel varebiler og taxier?

Authors

  • Johan Nielsen TetraPlan
  • Tim Gustav TetraPlan

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4984

Keywords:

particle emissions, delivery vans, taxi caps, strategies, social economics, environmental areas, Copenhagen

Abstract

TetraPlan har for Miljøstyrelsen gennemført et projekt for at skabe et første overblik over fordele og ulemper ved forskellige strategier til at reducere partikelemissionerne fra varebiler og taxier og de overordnede samfundsøkonomiske konsekvenser heraf.

I artiklen beskrives først hovedresultaterne af en interviewundersøgelse, der er gennemført for at belyse dels hvad der bestemmer virksomhedernes strategier for at anskaffe og bruge varebiler og taxier og dels erhvervets reaktioner på eventuelle krav til partikelemissioner.

Desuden beskrives partikelemissionerne fra varebiler og taxier i 2012, og der ses på forskellige strategier til at reducere partikelemissionen dels i hele landet og dels i en miljøzone i København. Desuden beskrives samfundsøkonomien i at sætte partikelfilter på en enkelt ny bil afhængig af EURO normen dels i hele landet og dels i en miljøzone i København og benefits og cost ved forskellige strategier for at mindske partikelemissionen i året 2012.

Downloads

Published

31-12-2004

How to Cite

Nielsen, J., & Gustav, T. (2004). Er det muligt og samfundsøkonomisk rentabelt at reducere partikelemissionen fra diesel varebiler og taxier?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 11(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4984