Regionaløkonomiske konsekvenser af road pricing på tunge køretøjer
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.4998Keywords:
road pricing, trucks, regional econimics, effectsAbstract
De seneste års tale om road pricing for lastbiler i flere Europæiske lande med Tyskland som det mest omtalte eksempel har medført en mere omfattede diskussion af emnet i Danmark. Dels er der stor interesse for effekterne af de udenlandske afgifter, men der er lige så stor interesse i at kende effekterne af en eventuel indførsel i Danmark. Nogle af de effekter, der er interesse om er de (regional-)økonomiske effekter. Dette paper belyser nogle af disse effekter. Analyserne viser at der er relativt små samlede effekter, men at de regionale forskelle er værd at bemærke. Analyserne peger endvidere på vigtigheden i at få belyst anvendelse af provenuet. Dette kan i sig selv gøre tiltaget til en gevinst eller medføre store tab.
Analyserne er gennemført i den regionaløkonomiske model LINE for 11 varetyper og for 15 danske amter. Modellen beskrives og påvirkningen via modellen diskuteres.