Offentligt Privat Partnerskab − Perspektiverne for den kollektive trafik

Authors

  • Michael Darmer Plandivisionen, Hovedstadens Udviklingsråd

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.5005

Keywords:

PPP, public private partnership, public transport, Greater Copenhagen Region, light rail, traffic plan

Abstract

Som trafikplanmyndighed i Hovedstadsregionen undersøger HUR mulighederne for at anvende OPP i forbindelse med større trafikprojekter i regionen. Baggrunden er, at der er udsigt til at trafikinvesteringerne i Hovedstadsregionen vil falde de kommende år, medmindre der findes alternative finansieringskilder. Et fald kan få betydning for den økonomiske vækst i regionen, udviklingsmulighederne samt velfærd og miljø.

HUR ser OPP som et spændene alternativ til traditionel offentlig finansiering. Konceptet indebærer en række fordele for det offentlige, først og fremmest at OPP-projekter oftere leveres til tiden og inden for budget sammenlignet med traditionelle projekter.

Samtidig er OPP en enorm udfordring for den offentlige myndighed. Særligt de indledende stadier - dvs. udbuds og kontraktskrivningsfasen vil stille store og nye krav til det offentlige. Også det mangeårige partnerskab byder på udfordringer - kulturforskelle mellem offentlig og privat, vil politikerne acceptere et reduceret politisk og økonomiske råderum over projektet osv.

OPP kræver at den offentlige aktør har en solid kompetence på området - tillid kræver respekt og respekt kræver viden. Større OPP-projekter inden for infrastruktur og lignende kan derfor med fordel forankres i de kommende regioner eller stat.

Downloads

Published

31-12-2004

How to Cite

Darmer, M. (2004). Offentligt Privat Partnerskab − Perspektiverne for den kollektive trafik. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 11(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v11i1.5005

Issue

Section

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning