Bustilpasning til Cityringen: Det gode samarbejde mellem Movia, kommuner og Region Hovedstaden
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v26i1.5023Keywords:
public transport, Greater Copenhagen Area, CityringenAbstract
D. 29. september 2019 får København og Frederiksberg en helt ny metro – Cityringen – der åbner med 17 nye stop gennem nogle af de tættest befolkede og mest besøgte områder. Den nye metro vil give et kæmpe løft til den offentlige transport i København og Frederiksberg, gøre det meget lettere at komme rundt i hovedstaden og passagererne vil opleve markante besparelser i rejsetiden.
Metroen bygges naturligvis til at dække områder, hvor rigtig mange mennesker dagligt benytter den kollektive trafik. Disse områder er i forvejen tungt betjent af busser, og der er derfor behov for en omlægning af busnettet, så det sikres, at busserne supplerer og ikke dublerer den nye metro. Arbejdet med omlægningen af busnettet har siden 2014 været forankret i projekt ”Nyt Bynet”, og indebærer store ændringer på mange af de største og vigtigste buslinjer i København og Frederiksberg.