Letbaner i København - i stedet for eller som supplement til en Metroring

Authors

  • Jan Kragerup NIRAS A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5109

Keywords:

public transport, terminals, road rules

Abstract

Københavns Kommune har udarbejdet en helhedsplan for den kollektive trafik i København, i forbindelse med overvejelserne om etableringen af en Metroring. Et projektteam bestående af NIRAS, Rambøll og Rambøll Nyvig blev valgt til at undersøge en eventuel letbaneløsning, helt eller delvis forløbende i gadeplan. Opgaven bestod af to dele: Betjeningen af de tætte bydele, hvor letbane eventuelt kan være et alternativ til en Metro i tunne, samt betjeningen af områderne uden for de tætte bydele, hvor en letbane kan være en mulig højklasset betjening - enten i sammenhæng med en Metroring eller en letbanering i de tætte bydele. To andre delprojekter er løst af hhv. TetraPlan (Baggrund, tidligere planer og undersøgelser) og Transportøkonomisk Institut Oslo (Udenlandske erfaringer).

Downloads

Published

31-12-2005

How to Cite

Kragerup, J. (2005). Letbaner i København - i stedet for eller som supplement til en Metroring. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 12(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5109