Støjkortlægning i Vejle Amt

Kan man lægge dækstøj, vingestøj og skudstøj sammen?

Authors

  • Kurt Meiner Hansen Vejle Amt
  • Erik Abitz Vejle Amt
  • Niels Jørgen Hviid Carl Bro as - Acoustica

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5116

Keywords:

combined noise impact, noise plan zone, noise annoyance

Abstract

Der er i samfundet et øget fokus på støjs virkning på mennesker. I opgørelser over støjramte boliger tæller støj fra trafik kraftigt. I Vejle Amts nye støjkortlægning indgår trafikstøj fra det overordnede vejnet, jernbaner og lufthavne og flyvepladser. Desuden indeholder kortlægnin- gen støj fra virksomheder, grusgrave og vindmøller, skydebaner og motorsportsanlæg. Som noget nyt er der i kortlægningen også foretaget en sammenvejning af de forskellige typer støj, så der angives en samlet planlægningszone, hvor der er risiko for gener. Ved at sammenveje forskellige kilder, kan et område, der overholder grænseværdierne for støj for de enkelte ty- per, blive betegnet som belastet, når det påvirkes af flere støjkilder. Metoden til sammenvej- ning er beskrevet. Støjkortlægningen er udført i programmet SoundPlan, og resultaterne vil kunne kombineres med detaljerede beregninger for enkeltanlæg og med kommuners støjplan- lægning. Resultaterne er omsat til MapInfo-filer og tilgængelige på Vejle Amts hjemmeside.

Downloads

Published

31-12-2005

How to Cite

Hansen, K. M., Abitz, E., & Hviid, N. J. (2005). Støjkortlægning i Vejle Amt: Kan man lægge dækstøj, vingestøj og skudstøj sammen?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 12(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5116