Overvurderes tidsbenefit af vejprojekter?

Authors

  • Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport (CTT), Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
  • Mogens Fosgerau Danmarks Transportforskning (DTF)

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5129

Keywords:

time benefits, value of time, VoT, economics, trafikmodeller, rule of a half, road project, project appraisal, congestion

Abstract

Der argumenteres ofte for, at nye vejinvesteringer ikke afhjælper biltrængslen i det lange løb, og derfor ikke kan betale sig, fordi der efter nogle år igen er samme mangel på fremkommelighed. Omvendt viser beslutningsgrundlaget for mange vejinvesteringer, at vejudvidelser giver store tidsgevinster, hvilket ofte er den primære såvel politiske som samfundsøkonomiske begrundelse for projekterne.

Artiklen diskuterer ud fra klassiske udbuds-efterspørgselskurver om beslutningsgrundlaget for danske vejprojekter er tilstrækkeligt, herunder om vejudvidelser er et middel til at reducere trængsel i det lange løb, samt om dette middel kvantificeres på en retvisende måde.

Det vises på den ene side, at projekter godt kan betaler sig, selvom der efter nogle år er samme mangel på fremkommelighed, idet situationen uden projektet ellers ville have være værre.

Men det vises også, at der er en række problemer med den måde tidsbesparelser beregnes i trafikmodeller og efterfølgende opgøres i samfundsøkonomiske analyser. Nogle af problemer øger usikkerheden i beregningerne, mens andre systematisk overvurderer tidsbenefittene af projekterne.

Downloads

Published

31-12-2005

How to Cite

Nielsen, O. A., & Fosgerau, M. (2005). Overvurderes tidsbenefit af vejprojekter?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 12(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5129