Adaptiv signalregulering på Centrumforbindelsen med UTOPIA/SPOT

Authors

  • Peter Bäcker Hansen Hansen & Henneberg AS

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5147

Keywords:

traffic safety, congestion, ITS

Abstract

Københavns Kommune har netop fået etableret adaptiv signalstyring (avanceret trafikstyret samordning) af 9 signalanlæg på Centrumforbindelsen mellem Amagermotorvejen og Københavns centrum. Trafikstyringen varetages af systemet UTOPIA/SPOT, som omfatter både central og decentral optimering af signalstyringen på strækningen ud fra trafikdata fra mere end 130 detektorspoler. Med projektet håber kommunen at opnå en større kapacitet og bedre trafikale prioriteringsmuligheder på strækningen, som i dag er belastet over sit maksimum i myldretiderne. Formålet med projektet er at afprøve avanceret signalstyring som værktøj på en problemfyldt strækning med høj trafikbelastning. Ved projektet er fremkommeligheden for biltrafikken sat i højsædet, uden at det må have negative konsekvenser for cyklisters og fodgængeres forhold eller for trafiksikkerheden. Projektets effekter skal vurderes på antal afviklede køretøjer og deres rejsetid, og det er målsætningen, at der kan opnås en kapacitetsforbedring på omkring 5%. Herudover skal systemet dog også håndtere forskellige overfyldningsproblemer samt vise, om det er muligt at håndtere trafikale prioriteringer. Baggrunden for projektet er, at kapaciteten af vej- og signalsystemet med sine tidligere tidsstyrede signalprogrammer ikke helt rækker til trafikken i myldretiderne. I Sydhavnsområdet har Centrumforbindelsen både rollen som regional indfaldsvej og som fordelingsgade for Københavns interne trafik samt giver adgang til områdets mange virksomheder. Og med den igangværende udbygning af både boliger og erhverv i Sydhavnen samt i Ørestaden forventes trafikbelastningen i området i de kommende år løbende at være stigende.

Downloads

Published

31-12-2005

How to Cite

Hansen, P. B. (2005). Adaptiv signalregulering på Centrumforbindelsen med UTOPIA/SPOT. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 12(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5147