Infrastrukturforbedringer på S-banen - tog til tiden

Authors

  • Anders H. Kaas Atkins Danmark A/S
  • Niels Wellendrof DSB S-tog

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v13i1.5212

Keywords:

suburban, railway, capacity, headway, punctuality

Abstract

Det omfattende projekt ”Infrastruktur nye S-tog” som har haft til mål at forberede for nye S-tog samt at hæve hastigheden til 120 km/h, er snart ved at være afsluttet. Selvom der i dette projekt er blevet foretaget mange gode forbedringer af S-banen, er der stadig perspektiver og behov, som ikke er dækket af projekt ”Infrastruktur nye S-tog”.

DSB S-tog ønsker således at forbedre regulariteten, herunder genopretningsmulighederne, ved i samarbejde med Banedanmark og Trafikstyrelsen, at få foretaget en række forbedringer af S-banens infrastruktur. Endvidere er det et stort ønske at køre flere S-tog på de centrale afsnit.

For at få et overblik over mulige forbedringer, har DSB S-tog udarbejdet en bruttoliste over en række ønsker til forbedringer af togfølge og vendemuligheder mv., med en op-listning af mulige infrastrukturprojekter, og effekter af disse.

DSB S-tog har rettet henvendelse til Atkins for at få en umiddelbar vurdering af hvilke af disse løsninger Atkins anser for mest oplagte, set såvel ud fra en trafikal som en teknisk-/økonomisk betragtning.

Downloads

Published

31-12-2006

How to Cite

Kaas, A. H., & Wellendrof, N. (2006). Infrastrukturforbedringer på S-banen - tog til tiden. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 13(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v13i1.5212