Udvikling i risiko i trafikken

Authors

  • Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
  • Inger Marie Bernhoft Danmarks TransportForskning

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v13i1.5251

Keywords:

risk measures, transport safety, transport mode, accidents

Abstract

I bestræbelserne på at mindske antallet af færdselsuheld er det afgørende at kende risikoen for at komme til skade i forskellige transportmidler, efter køn og aldersklasser af trafikanter, ligesom det er vigtigt at kunne følge udviklingen over årene i risikoen for forskellige trafikantgrupper. Ved hjælp af risikomålene kan det vurderes hvilke højrisikogrupper, der med fordel bør sættes ind overfor i det uheldsforebyggende arbejde, samt i hvilket omfang færdselssikkerhedsmæssige tiltag har haft en gunstig virkning.

I det følgende præsenteres risikomål, der omhandler personskader i forhold til transportarbejdet, for 2000-2003. Målene opgøres efter samme metode som to tidligere studier, der dækker henholdsvis 1992-1996 og 1997-1999. På baggrund af resultaterne fra alle tre studier er det derfor muligt at drage konklusioner om udviklingen i risikomål for hele perioden 1992-2003.

Resultaterne viser, at risikomålene er reduceret væsentligt for alle transportmidler over perioden 1992- 2003 med undtagelse af knallertkørere. Analyseres risikomålene opdelt på køn og aldersklasser gælder det, at nogle grupper har oplevet større reduktioner end andre. Eksempelvis har fodgængere og cyklister for de fleste gruppers vedkommende oplevet en halvering af risikomålene, mens risikomålene faktisk er øget væsentligt for knallertkørere og mandlige bilførere på 18-19 år.

Downloads

Published

31-12-2006

How to Cite

Brems, C. R., & Bernhoft, I. M. (2006). Udvikling i risiko i trafikken. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 13(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v13i1.5251