Lokalbanernes fremtid og udviklingsmuligheder

Authors

  • Johnny Christensen Atkins Danmark A/S
  • Anders Hunæus Kaas Atkins Danmark A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v14i1.5287

Keywords:

local lines, railway, cost benefit, upgrade

Abstract

Vestsjællands Amt besluttede i 2001, at der skulle udarbejdes en Transportpolitik. I den forbindelse blev der indledningsvis udarbejdet en Transportredegørelse, som belyste forholdene på transportområdet, herunder lokalbanedriften og busdriften.

I kølvandet på den i 2003 vedtagne Transportpolitik lod lokalbanerne udarbejde en ”Strategiplan / Visionsplan” med følgende overordnende målsætninger:

  • Nye togsæt (som supplement til de i 1997 anskaffede IC2-togsæt).
  • Opgradering af infrastrukturen med en forøgelse af strækningshastighederne.
  • Større trafikudbud.
  • Direkte tog Nykøbing Sj. – Roskilde og Slagelse – Nykøbing Sj.
  • Genåbning af persontrafikken på banestrækningen mellem Høng og Gørlev.
  • Etablering af Slagelse Bybane ved genåbning af persontrafikken fra Slagelse station til Antvorskov Kaserne.

Downloads

Published

31-12-2007

How to Cite

Christensen, J., & Kaas, A. H. (2007). Lokalbanernes fremtid og udviklingsmuligheder. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 14(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v14i1.5287