Kampagne til opmuntring af trafikanter til brug af miljøvenlige transportformer i Aalborg
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v14i1.5305Keywords:
soft measures, sustainable transport, european project, focus group interview, web-questionnaire, marketing strategy, AalborgAbstract
Aalborg Kommune deltager i samarbejde med Nordjyllands Trafikselskab i EU-projektet MIDAS. MIDAS står for ”Measures to Influence Transport Demand to Achieve Sustainability”. Projektet tager udgangspunkt i brugen af markedsføring og information i et forsøg på at få byens trafikanter til at benytte bæredygtige transportformer så som bus, cykel, gang, delebils- eller samkørselsordninger. Kampagnen indeholder direkte markedsføringselementer for at få afprøvet, om dette kan medvirke til at forøge effekten af en kampagne. MIDAS er et internationalt projekt med deltagelse af byerne Liverpool (England), Clermont-Ferrand (Frankrig), Bologna (Italien), Cork (Irland) og Suceava (Rumænien).
Kampagnens formål er at øge kendskabet til Aalborg Kommunes og Nordjyllands Trafikselskabs information på transportområdet. Endvidere er det målet at ændre målgruppernes holdning til bæredygtig transport og endelig at kunne være med til at ændre målgruppernes transportvaner eller udskyde et eventuelt bilkøb.