En bedre jernbane gennem højere datakvalitet
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5338Keywords:
railway, delays, data quality, documentation, automatization, KPI'sAbstract
Banedanmark registrerer en lang række detaljerede oplysninger om togtrafikkens afvikling, om forsinkelser og om årsagerne hertil. Disse data anvendes blandt andet til den løbende opfølgning på forsinkelser, til at afgøre hvorvidt Banedanmark, DSB og Arriva leverer den lovede regularitet, i forbindelse med beslutninger om udvikling af jernbanen samt til mange andre formål. Derfor er det væsentligt at disse data er af en høj kvalitet. Fælles for alle anvendelser er, at de sigter mod at give den bedst mulige jernbanen indenfor de rammer der findes.
For at sikre dette, har Banedanmark gennem brugen af et IT værktøj, automatiseret kvalitetskontrollen af den manuelt indtastede information om trafikafvikling og forsinkede tog. Yderligere er der defineret en målemetode for kvaliteten af disse data, således at der kan opstilles kvantitative mål for kvaliteten af de manuelt behandlede dele af disse data, for hermed at kunne forbedre datakvaliteten.
På grund af den kvantitative opgørelse af datakvalitsniveauet og de centralt opstillede mål for dette, har datakvalitetsniveauet fået en bred opmærksomhed på tværs af hele Banedanmark Drift. Forbedringen af datakvalitetsniveauet er sket hurtigere end forventet. Siden april 2008 har niveauet ligger over målet for 2008 som helhed. Dette skal tilskrives den ledelsesmæssige fokus på alle niveauer samt den relative brede inddragelse af medarbejdere i designet af kvalitetskontrolsystemet, hvilket igen har betydet en bred accept af systemet og karaktergivningen.