Cityringen, trafikale analyser
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5340Keywords:
railway capacity, simulaiton, vehicle allocation, railway operation, metro, Copenhagen, Denmark, railway, plan of operation, service frequencyAbstract
I tillæg til de to første metrolinjer i København, der blev åbnet fra 2002-2007, har ejerne Staten og København og Frederiksberg kommuner igangsat Metroselskabet med projekteringen af yderligere en metroring i København kaldet ”Cityringen” (se figur 1 nedenfor).
Cityringen er en ca. 16 kilometer lang underjordisk fuldautomatisk metroring med 17 undergrunds- stationer. En tur rundt i Cityringen forventes at tage ca. 24 minutter, men den længste rejse mellem to destinationer vil ikke tage mere end 12 minutter under normale driftsforhold. På Cityringen skal køre to linjer: M3, som bliver en ringlinie, der passerer alle ringens standsningssteder og M4, som bliver en pendullinje, der betjener stationerne mellem København H, Østerport og Nørrebro. Cityringen bliver desuden forberedt for udvidelser mod Sydhavn og Brønshøj.
I myldretiderne skal Cityringen på strækningen mellem København H, Østerport og Nørrebro afvikle op til 36 tog i timen. På den øvrige del af Cityringen bliver betjeningsfrekvensen det halve.
I et højfrekvent undergrundssystem som Cityringen, vil det være ekstremt dyrt og nærmest umuligt at ændre infrastrukturen efter åbning. Derfor er det vigtigt på forhånd at kunne dokumentere, at den nye infrastruktur vil være i stand til afvikle den planlagte trafik.