Århus 2030

Vækst uden udvidelse, mobilitet uden bil

Authors

  • Henrik Vestergaard Petersen COWI A/S
  • Mads Laursen COWI A/S
  • Henrik Harder Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5344

Keywords:

public transport, bus based, public transport planning, mass transit, bus, mass transit plan, mass transit planning, BRT, bus rapid transit, urban development, city development, idensification, desificiation, urban planning, urban growth, urban redevelopment, growth, density, urban density, Århus, analysis, planning, coherence, integration, TOD, transit oriented development

Abstract

Et ønske om 75.000 flere indbyggere og et tilsvarende antal arbejdspladser i Århus Kommune in- den 2030 rejser naturligt spørgsmål i forhold til hvordan denne vækst håndteres. Et af de væsentli- ge spørgsmål i den forbindelse er hvordan trafikken afvikles på et vejnet, der presses af 25 % flere indbyggere og op mod 30 % flere arbejdspladser med udgangspunkt i visionerne beskrevet i Planstrategi 2008 for Århus kommuner.

Dette paper beskæftiger sig med dette spørgsmål, og i særlig grad om mulighederne for at afvikle det øgede transportbehov på andre måder end ved hjælp af privat biltrafik. Paperet er baseret på et afgangsprojekt, udarbejdet af Henrik Vestergaard Petersen og Mads Laursen i foråret 2007, med Lektor Ph.d. Henrik Harder som vejleder, som indeholder analyse og løsningsforslag indenfor kollektiv trafik og bystruktur i Århus.

Paperet viser, at Århus er relativt spredt udviklet. Dette til trods formår det kollektive trafiksystem at sikre, at de fleste af byens boliger og arbejdspladser kan nås indenfor gangafstand fra kollektiv trafik. Systemet har dog svag dækning med højfrekvent busdrift, hvilket sammen med indirekte linjeføring og lang køretid gør det svært for den kollektive trafik at blive opfattet som et reelt alternativ til bilen.

Paperet præsenterer et alternativ til denne situation, hvor der udlægges et begrænset areal til by- vækst, mens der lægges stor vægt på central lokalisering og fortætning. Med central placering af byudviklingen skabes bedre tilgængelighed til, og bedre grundlag for, kollektiv trafik. Løsningsforslaget opsætter tilsvarende et hurtigt, højfrekvent og direkte bussystem, med fokus på at betjene byens tætte områder bedst muligt.

Downloads

Published

31-12-2008

How to Cite

Petersen, H. V., Laursen, M., & Harder, H. (2008). Århus 2030: Vækst uden udvidelse, mobilitet uden bil. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 15(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5344