Støjbekæmpelse i Gladsaxe Kommune
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5349Abstract
Gladsaxe Kommune kortlagde i 2004 trafikstøjen langs alle veje i kommunen og besluttede samme år en støjhandlingsplan. I den forbindelse blev der bevilliget 700.000 kr. årligt frem til 2010 til at udføre de tiltag, der blev foreslået i støjhandlingsplanen.
Det var et stærkt politisk ønske om at gøre noget ved støjproblemerne i kommunen, som igangsatte arbejdet med støjhandlingsplanen tilbage i 2002. Allerede i forbindelse med Gladsaxe Kommunes ”Handlingsplan for Trafik- og miljø” fra 1993 viste den overordnet kortlægning, at de højeste støjniveauer stammede fra trafik på de daværende amtsveje og statsvejene. Det var derfor naturligt, at den nye handlingsplan blev udarbejdet i samarbejde med de øvrige vejbestyrelser. Derfor blev det daværende Københavns Amt og Vejdirektoratet samt BaneDanmark inviteret til at deltage i en styregruppe.
Kortlægningen viste, at målsætningerne for reduktionen af trafikstøjen i Gladsaxe Kommune kun kunne nås i samarbejde med de to øvrige vejbestyrelser – nemlig Vejdirektoratet og Københavns Amt, hvis veje i kommunen nu er overtaget af Gladsaxe Kommune som følge af kommunalreformen.
Støjkortlægningen viste, at knap 30 % af alle boliger i Gladsaxe Kommune havde et støjniveau over den vejledende grænseværdi på 55 dB. Ud af dem var hver 5. stærkt støjbelastet med et støjniveau over 65 dB. Som disse tal siger, er trafikstøj et væsentligt trafikmiljøproblem i Gladsaxe. Et væsentligt bidrag til støjbelastningen kommer fra trafikken på det regionale vejnet i kommunen, herunder Hillerødmotorvejen og Motorring 3.
Det skal bemærkes, at sommerhuse, kolonihaveboliger og institutioner ikke var omfattet af den gennemførte kortlægning.