Fordi min hund bedre kan li ́ lædersæder
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5352Keywords:
car buyers, environment, structural storiesAbstract
Baggrunden for dette paper er specialet Fordi min hund bedre kan li lædersæder fra december 2007 (Jacobsen 2007 et al.). Målet med specialet har været at undersøge, hvilke prioriteringer bilkøbere foretager sig i forbindelse med bilkøb og hvilke barrierer, det giver for et øget salg af miljøbiler og arbejdet har derfor været ud fra følgende problemformulering:
Hvordan prioriterer bilkøbere de faktorer, som har betydning for deres valg af bil, hvad er købernes kendskab og holdning til miljø, og hvilke barrierer hindrer en større udbredelse af miljøbiler?
Specialet tager i sin besvarelse af problemformuleringen udgangspunkt i en række interview med bilkøbere, som anskues ud fra Anthony Giddens teorier om mennesket i den moderne verden, Vincent Kaufmanns motilitetsbegreb, samt Malene Freudendal-Pedersens definitioner af strukturelle fortællinger.
Undersøgelsen, som er foretaget som en del af specialeforløbet, består af 22 interview foretaget hos 4 forskellige bilforhandlere. I undersøgelsen medvirkede i alt 23 mænd og 9 kvinder. Interviewene er foretaget i umiddelbar forlængelse af købet og samtalen med bilsælgeren for at komme så tæt på de valg og prioriteringer, som har medført at bilkøberne har valgt netop deres nye bil.