Effekterne af 130 km/t på motorvejene

Authors

  • Tove Hels DTU Transport
  • Lars Klit Reiff Vejdirektoratet
  • Stig Hemdorff Vejdirektoratet
  • Hans Lund Vejdirektoratet
  • Inger Foldager Vejdirektoratet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5391

Abstract

Den 30. april 2004 blev den generelle hastighedsgrænse på motorvejene hævet fra 110 km/t til 130 km/t. Ændringen blev i praksis gennemført på halvdelen af motorvejsnettet, idet den reste- rende del af nettet nu har en skiltet hastighedsgrænse på typisk 110 km/t – enkelte steder lavere. I forbindelse med indførelsen af de nye hastighedsgrænser blev der gennemført en række vej- tekniske forbedringer på de strækninger, hvor den generelle hastighedsgrænse blev gældende, sanktionerne for hastighedsovertrædelser blev skærpet, og politikontrollen og omtalen af denne blev intensiveret betydeligt. Disse forhold har betydning for, hvilke effekter de nye hastigheds- grænser har fået.

DTU Transport og Vejdirektoratet har gennemført en fælles evaluering af korttidseffekterne af den ændrede hastighedsgrænse: ændringer i motorvejshastighederne, ændringer i antal person- skadeulykker samt påvirkninger af miljøet mht. støj og emissioner. Der er blevet foretaget en separat vurdering for tre motorvejstyper: Motorveje med 130 km/t, motorveje i Københavnsom- rådet samt motorveje med 110 km/t uden for Københavnsområdet. Undersøgelsen dækker peri- oden fra 1. maj 2004 frem til 1. september 2005, hvor klippekortet blev indført. Der bliver sammenlignet med en førperiode, som går fra 1. januar 2002 til 30. april 2004.

Undersøgelsens metoder og resultater vil blive præsenteret på Trafikdagene 2008. Visse af un- dersøgelsens resultater mangler endelig politisk godkendelse, hvorfor de ikke bliver beskrevet her.

Downloads

Published

31-12-2008

How to Cite

Hels, T., Reiff, L. K., Hemdorff, S., Lund, H., & Foldager, I. (2008). Effekterne af 130 km/t på motorvejene. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 15(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v15i1.5391